Nordic Light 2016 - dag 1

23:12


Hei fra Kristiansund!
Akkurat nå sitter jeg på et koselig hotellrom på Scandic i Kristiansund, og inntrykkene for dagen får lov til å synke inn. FOR en dag det har vært! 

For å ta det hele noen dager tilbake i tid, så ringte min kollega Kine meg på fredag, og sa: "heisann! jeg har plutselig to billetter til Nordic Light - vil du være med!". Tja, hva sier man til det da? JA! Såklart. 

Jeg har lenge hatt lyst til å dra på denne fotofestivalen - den største i Norge tror jeg, men det har lissom aldri klaffet slik at jeg har fått det til. Så, når sjansen kommer dalenende ned i fanget på en slik som på fredag, så tenker jeg - dette er et tog som stopper på stasjonen, som man bare må hoppe på. Så, det gjorde jeg altså. Jeg fikk flyttet på avtaler, og ordnet med logistikken på hjemmebane, og så ble hotell og flybilletter bestilt i en fart. 


Jeg har aldri vært i Kristiansund før, så jeg må få tatt meg tid til å titte på byen litt innimellom alt som skjer her. For, jeg har skjønt at det er stramt program, og absolutt ALT er verdt å få med seg. Så her gjelder det å henge med, og kjøre på.

Nedover her får du et realt bildedryss fra dagen, men litt kommentarer underveis. Så, heng på:).


Billettkontoret ligger (bokstavelig talt) bare et steinkast fra hotellet, så etter å ha tatt meg en kort, men intens treningsøkt på hotellet ruslet jeg bort for å hente billettene. Så er det klart til i morgen. Det er lissom DA det hele braker løs på riktig.

Jeg traff en annen kollega på flyplassen, så vi dro sammen opp til kunstsenteret, der utstillingen til Ralph Gibson henger. Morten Krogvold holdt en kort intro til festivalen, før det var fotografering utenfor og så var det fotovandring igjennom byen som til slutt endte på Kafé Krogvold, der vi ble sittende og snakke med selveste Gibson selv. En utrolig koselig fyr, som jeg må innrømme jeg ikke vet så mye om foreløpig - så her har jeg litt lesing å gjøre før foredraget hans i morgen. Som han sa da vi snakket om digitalt vs. analogt...Jeg har brukt over 50 år i mørkerommet - på tide med noe nytt. Han var helt klart fan av digital også, og det syns jo jeg er morsomt. Som han sa - jeg var skeptisk til digitalt for jeg var redd for at det ikke skulle se ut som meg. Og så fikk han teste, og det så fortsatt ut som han tenkte seg, og resten er vel det man kan kalle historie.




Det er vakkert her! Og så har de så fine farger på husene sine her.


Made some art...

...and some moore

Siden jeg kom hit med fly, kunne jeg fint unne meg å smake på vinen.


Selfies må til. Måtte jo vise damene åssen Olympusen funka. Jeg må innrømme det - jeg elsker min lille Epl-7. Det PERFEKTE lommekamera for en fotograf...og så er det så vakkert. Må lage en review om det en dag...

 Det kom mange på åpningen på Gibsons utstilling. Må gå tilbake å se ordentlig på bildene. Får ikke til å titte på utstillinger i kø, så her må man sette av god tid til å bare gå å kikke.









 Nede i byen henger det en utendørsutstilling, som jeg også må titte mer på.



 Ralph Gibson

I kristiansund har trærne fått ullgenser. Et morsomt initiativ syns strikkentusiasten.











Diverse varianter av disse har jeg lagt merke til ofte i dag. Litt mer enn bare et entusiastkamera. Selv har jeg faktisk aldri testet en. SÅ, det står på lista.

 Morten Krogvold



Spennende diskusjoner og samtaler finner man over alt denne uka.



 Denne blide damen var jeg også så heldig å få hilse på. Hun har en utstilling ute i parken midt i byen.  Hun heter Åse Marie Faldalen, og det var så hyggelig å få hilse på denne dyktige damen.



Dette kaller photobombing...Lurer på om han fikk et fint bilde av meg? Litt morsomt var det, så jeg bare måtte ta et bilde jeg og.


Damen med blomstene er Hilde Carling. Henne vet jeg heller ikke så mye om foreløpig, men hun har en helt fantastisk fin utstilling her i byen nå. Den skal jeg i allefall tilbake å se mer på når det er litt mindre kø enn i dag (blir jo litt mange på en gang når Krogvold selv geleider hele følget rundt og intorduserer utstillerne - superspennende var det!).














Til slutt gikk vi inn i kinoen, der alle foredragene vil holde sted, og der fikk vi presentert alle foredragsholderne og utdrag fra utstillingene som henger rundt om i byen. Jeg greier ikke å huske hva dette orkesteret heter, mener det var operaorkesteret eller no, men de spillte uansett fantastisk nydelig musikk til bildene, så vidt jeg skjønte, spesialtilpasset til akkurat dette. Helt helt fantastisk nydelig.




Nå skal denne fotografen legges på lading. Det trenger en etter en dag som denne. Kjempekoselig, og allerede med SÅ mange fine inntrykk. 

Dersom du ble nyskjerrig på Nordic Light, kan du lese mer om denne fine festivalen her

Smil fra Ann Sissel 

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.