DIY - Laptopcover og veske til ledningen.

14:34


Denne har jeg tenkt lenge på at jeg skulle lage. Så lenge faktisk at vi rakk å bruke ull-brikkene til spisebrikker i julen også (de passet lissom så bra, og jeg fant ingen jeg likte). Men, nå er jo julen over, og jeg fant litt tid nå i vinterferien til å få laget disse to. Et Laptop-cover og en liten veske til å ha ledningen i. 

Jeg har et gammelt cover, som egentlige er aaaalt for stort, for det var egentlig til en laptop jeg hadde for ca. 10 år siden. Den jeg har nå er MYE mindre, så behovet for et nettere cover hadde meldt seg. Og, jeg hadde bestemt meg - det kunne jeg jo lage selv. Jeg ER jo tross alt utdannet syerske med svennebrev og det hele. 



Så, som tenkt så gjort.
Du trenger:
To ullfilt biter i passe størrelse (må dekke høyde og bredde på laptopen)
Sytråd
Symaskin (man KAN sy for hånd, men det blir nok penest på maskin - fortere går det også)
Saks
Linjal (vinkel linjal er lurt for rette linjer)
Merkepenn
Glidelås (ca 20 cm) - kun dersom du skal lage vesken til ledningen

Laptop-cover: Slik gjorde jeg. 
Legg laptopen oppå filtbrikkene (som jeg forøvrig fant på Panduro), og mål bredden. Beregn minst 3-4 cm på hver side. Laptoppen er jo ikke like flat som et ark, så man trenger litt luft til høyden.

Tegn inn en pennestrek der du må klippe av overskuddet. Ha en penn, eller merketusj som nesten ikke syns - du skal nemlig bruke den lille stripen som blir til overs også. Klipp etter linjen.

Bakstykket & lokk: Nå legger du laptopen som om den skulle ligget inni coveret. Husk å ha 3-4 cm klaring i bunn (se litt an i forhold til tykkelse på laptopen - des tykkere laptop - des mer må du beregne i tillegg på alle sidene). Nå skal du måle høyden på laptoppen. Marker i hver side hvor høyt opp laptopen går - legg til ca 1 cm.

Tilpassing av lokk: For å lage spissen på lokket finner du midten i topp av stoffstykket, og setter et merke. Dra en strek fra hvert av de merkene du laget for å finne høyden og opp til midtmerket. Klipp etter de to linjene og du har fått formen på lokket.

Forstykke: Ta et nytt filtstykke, og mål inn bredden og klipp (ikke klipp helt opp - bare til der høyden begynner - du kan bruke restene til ledning-vesken). Mål opp høyden på laptopen, men trekk fra den ekstra cm du la til.

Lukking: Ta en av de remsene som ble til overs da du klippet til bredden, og legg tvers over nesten helt overst på den minste delen. forstykket oppå bakstykket med remsen i topp (se på bildene, så ser du hvordan). Sy sammen alle delene i en omgang. Fortsett sømmen på lokket, slik at du får en sammenhengende søm. Ha ca. 1 cm sømmonn. Denne kanten fungerer som ekstra støtbeskyttelse i alle kanter på laptopen, og den er dekorativ.

Taddaaa!!! Du har nå en ferdig laptop-cover klar til bruk! Kan selvfølgelig dekoreres i det uendelige, men jeg liker det enkelt. 







Veske til laptop-ledningen
Denne er litt vanskeligere enn laptop-coveret, men burde være helt overkommelig likevel. Her har jeg kjørt gjenbruk, for glidelåsen er en lås som sto på min eldgamle varmekjeledress. Den dressen hadde jeg da jeg hadde ponnien min da jeg var lita, og når den rett og slett var helt utslitt, så jeg sprettet av glidelåsene - for de var jo av metall og like gode. Men, du får jo kjøpt lignende glidelåser på Stoff & Stil, Panduro eller lignende butikker - jeg liker at glidelåsen på denne er litt grov - det gir et kult uttrykk.

Slik gjorde jeg:
Når jeg hadde klippet til forstykket på laptop-coveret, ble det igjen en liten bit som var akkurat passe til denne lille vesken. Jeg brettet denne og delte den i to, slik at jeg fikk to like store rektangulære biter. Jeg ville ha åpningen buet, så jeg brettet først den ene delen i to , og klippet en buet linje. Gjenta på den andre delen.

Så var det å sy i glidelåsen. Legg ene låsdelen mot åpningen og mål deg frem sånn at den kommer jevnt på. Gjenta med den andre delen.

Jeg brukte en liten rest til en sånn pyntedert i siden (her kan man også feste en nøkkelring, for å feste vesken på f.eks. en større veske). Denne legger jeg inn i sømmen når jeg syr sammen vesken.

Legg de to delene mot hverandre med vrangen ut. Start i ene enden av glidelåsen og sy rundt til du kommer til andre glidelåsenden. Fest godt i begge ender.

Skråklipp sømmonnet i begge hjørnene, og klipp bort noe av sømmonnet nære hjørnene. Dette gjør det lettere å vrenge vesken pen på utsiden.

Til slutt klippet jeg til en liten filt-dert til og laget en liten dekorativ vedheng på glidelåsen. Sy en liten søm på midten for å feste.

Tatttaaa! Du har nå et fint sted å oppbevare den irriterende ledningen som alltid flyter rundt i veska. 











Så, Hva syns du? Ble den ikke fin!
Legg gjerne igjen en kommentar, og om du lager laptop-coveret eller veska mi blir jeg kjempeglad om du legger en link til den i kommentarfeltet (instagram, facebook, blogg - bare morro å se dersom flere lager og får til!)

Smil fra Ann Sissel 

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.