APPELSIN & GULROTSUPPE – DEILIG HØSTSUPPE

18:45


 Denne suppa er laget fra det jeg hadde i kjøleskapet i dag, og så satt sammen litt etter som jeg smakte meg frem. Jeg visste jo at kombinasjonen appelsin og gulrot gjør seg godt i supper, så jeg bare kjørte på, og fikk en god og lun suppe med snert. Og, siden jeg er skikkelig dårlig på å lage middager som holder bare den ene dage (jeg lager alltid alt for mye), så har jeg nå lunch (og frokost) i noen dager fremover. Hærlig!

Dette brukte jeg: 3 appelsiner, ca 800g gulrøtter, en halv spisspaprika, to løk, to fed hvitløk, en klatt smør (jeg bruker ekte smør), ca 2cm fersk ingefær, en pakke matfløte, 1l vann, to terninger grønnsaksbuljong, salt, peppermix, koriander, 1 pakke bacon (jeg hadde sånn i skiver, men terninger vil funke like fint) og litt revet ost.
Slik gjør du: Skrell gulrøttene og appelsinene. Skjær opp i passelige biter. Rens og skjær løken i terninger/biter. Skjer opp paprikaen. Rens ingefæren og skjær i mindre biter.
  1. Stek løken til den blir gylden.
  2. Rør ut buljongterningene i vannet og hell over løken
  3. Ha gulrøtter og ingefær oppi gryta, og la koke til gulrøttene begynner å bli litt myke
  4. Ha oppi appelsin, paprika, hvitløk og kok opp til alt blir passelig mørt (når gulrøttene er myke, og det begynner å lukte godt).
  5. Kjør så en stavmixer i gryta og mos alt til en passelig grøt.
  6. Hell over matfløten og rør litt til. La dette koke en liten stund (ca 5 min eller så)
  7. Smak til med salt, pepper og koriander.
Mens alt står og koker steker du bacon og rasper litt ost. Jeg hadde en sånn ferdigblanding med cheddar, men her bruker du den osten du liker.
Når alt er kokt opp og smaksatt med krydder heller du opp i suppebolle eller dyptallerken og strør bacon og ost på toppen.
♥KLAR FERDIG MIDDAG! ♥








PS! Dersom du ikke tåler melk kan du helt sikkert skippe osten, og bytte ut fløten med f.eks. kokkosmelk. Kan se for meg at det også vil bli supergodt!
Jeg kjenner at jeg er skikkelig glad jeg fikk skrevet ned oppskriften på denne, for den kommer til å lages igjen her i huset. Mmmmm!
Nå skal jeg hente lillesnupp på turninga, og i kveld blir det kveldsjobbing – deadline er deadline ♥
Smil fra Ann Sissel

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.