Verdens beste glutenfrie Lasagne

22:34

I går fikk jeg altså SÅ lyst på lasagne. Men, siden jeg ikke tåler gluten er det ikke bare å fiske frem en sånn ferdigpakke (selv om jeg husker dem som veldig gode fra før jeg skjønte at jeg ikke tålte dem), så må jeg legge litt mer energi i matlagingen.

Men, DET stopper jo ikke meg. Jeg visste at jeg hadde en pakke glutenfrie lasagneplater liggende, og googlet litt for å finne en grunnoppskrift. Det skulle vise seg at jeg ikke heeelt hadde det som sto der, så jeg improviserte meg frem til en KNALLGOD lasagne, jeg må lage igjen. Derfor tenkte jeg det var lurt å blogge den, så har jeg oppskriften til senere.

Slik gjør du: Sett ovnen på 200C


Til kjøttsausen: 3 gulrøtter | 4 store tomater | 1 dl vann | 1 løk | 2 fedd hvitløk | 1 ts estragon | 1 ts timian | ca 1ts salt | et glass tomatpurré | en pakke kjøtt- eller karbonadedeig | smør (til steking)

Slik gjør du:
1. Skrell og rasp gulrøttene
2. Rens og finhakk løk og hvitløk
3.Skyll og skjær tomatene i små terninger.
4. Stek løk og hvitløk til blandingen blir lett gyldne. Hell i en "venteskål"
5. Stek kjøttdeigen. Ha løken, gulrøtter, tomat, vann, tomatpuré og krydder/salt over. La dette putre litt i ca 5-10 min. I mellomtiden kan du lage hvitsausen


Til hvitsausen: 5 dl helmelk | 1 god spiseskje maizena | 1 ts muskatnøtt | 1 ts salt ca

Slik gjør du:
1. visp maizena og melk sammen. Ha i gryte og kok opp.
2. tilsett krydder & salt. La dette koke. Smak til om du trenger mer salt.


Til lasagnen: raspet ost | en pakke lasagneplater

Slik gjør du:
1. ha en del av kjøttsausen i bunn av en ildfast form.
2. legg i et lag lasagneplater
3. ha over en del av hvitsausen
4. nytt lag lasagneplater
5. nytt lag kjøttsaus - fortsett slik til du er tom for lasagneplater (jeg fikk to lag plater)
6. Avslutt med et lag hvitsaus på toppen av siste lag lasagneplater og strø over revet ost.


Stek på 200C midt i ovnen i ca 20-25 min (følg med, steketid kommer litt an på din ovn)

Lasagne ser skjeldent særlig lekkert ut rett fra ovnen, men den LUKTER helt magisk 

 Når lasagnen er ferdigstekt, ta en ut og la den lufte noen minutter før du legger på tallerken, eller serverer rett fra formen.

Så, da er det klart for middag da 

TIPS! Jeg gikk tom for melk, men hadde matfløte, og spedde på med denne når jeg lagde hvitsausen. Ble SUPERGOD saus. Denne hvitsausen ble faktisk SÅ god, at jeg skal teste den til carbonara. En dæsj baconbiter oppi, og pasta til, og vips, så har man en hel middag bare der - ville bare dobblet sausoppskriften da. 

Smil fra Ann Sissel 


You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.