Foredrag med motefotograf Kristoffer Myhre

12:11


Innlegget inneholder egenreklame
I går var jeg på foredrag med dyktige Kristoffer Myhre. Han er motefotograf - fra Harstad faktisk (alltid morsomt å treffe folk fra samme hjemby som meg selv, selv om jeg jo ikke har bodd der på lenge). Det var Interfoto på Skøyen som var vertskap for foredraget, og det var kult og spennende å høre Kristoffers historier og høre litt om hvordan han jobber. 

Kristoffer og også Olympus ambassadør, som jo er litt morsomt, siden jeg har fallt så hodestups pladask for disse små speilløse olympuskameraene. Og han fortalte litt om hvordan han ble Ambassadør. Det ser ut til at man enten må vinne en Vespa og kjøre den til Paris, eller være moteblogger....Ja ja...så var vel DET toget gått for min del da (PST! Olympus! om dere ser dette - jeg vil og... men har dårlig med vinnerlykke, og er bare sånn passe interessert i mote - man veldig interessert i foto da...haha!). Men, uansett. jeg fikk snakket med den hyggelige olympusdamen (som jeg helt har glemt navnet på, for jeg glemmer navn hele tiden), og jeg fikk tittet litt på objektiver til min lille Olympus pen. Har tre som står høyt på ønskelista nå. 

Øverst står 17mm f1.8. Dette objektivet (et objektiv er det samme som en linse for deg som er litt ny i kamera-terminologien) tilsvarer ca 35mm brennvidde på fullformat, som jeg liker godt på 5D´n min. Jeg har aldri blitt helt fortrolig med 50mm, som jeg vet mange foretrekker, så jeg er visst ikke noen "midt i mellom" jente. Enten har man litt vidvinkel, eller så liker jeg å se verden igjennom et teleperspektiv. Og, når vi er over då det, så er neste på lista 12-40 med fast blender 2.8. jeg har det kit-objektivet som fulgte med kamera da jeg kjøpte det, men der er det blender 3.5-5.6, og jeg får litt spunk av blendere som endres når jeg forandrer brennvidde. jeg liker den nok best fast. Mer kontroll og mer lys. Det er det vi fotografer liker best. Siste ut er 60mm macro. Jeg ELSKER å ligge på kne med baken i været og fange de små underverk som ingen andre ser. Å kunne gå så nære noe å bare fange et lite utsnitt som blir til noe helt annet. Det er helt helt magsik. jeg HAR faktisk en 60mm macro til canonsystemet, men den funker ikke på fullformat, så der har jeg 100mm macro som jeg bruker (det er forresten også innmari fint til portretter!). Men, nå blir det jo ofte til at det store kameraet bare får være med på jobb nå for tiden, så er lille Olympus Pen EPL-7 med i veska hele tiden. Rett og slett fordi det er så lite og snopt...

Men, altså...nå snakker jeg meg jo heeeeelt bort her...(sett meg i gang å snakke om objektiver og kameraer, så har du det gående lissom...).  Over til foredraget igjen. jeg har laget noen bilder fra de timene foredraget varte. Det var en presentasjonsdel og en mer praktisk del der vi fikk se Kristoffer in action med en innleid modell. Det var også en flink dame som gjorde MUAH (Make up and hair) før foto. Jeg satt sånn lagelig til at jeg fikk laget noen bilder av modellen mens Kristiffer fotograferte også. De fleste av disse er tatt på 1000 iso og jeg er stadig imponert over hva den lille rakkeren leverer når det kommer til bildekvalitet - det er tross alt ikke et svært dyrt kamerahus det er snakk om her, og da blir WOW faktoren så høy når den presterer bra. Og, jeg måtte jo bruke det lyset som var i rommet, og bare passet på når modellen sto lagelig til hun også. Hun husker jeg ikke helt hva het - tror det var Ida - og det var morsomt å se at hun bare fløt fra en pose til en annen helt av seg selv (du må huske på at jeg er vant med å fotografere "vanlige" mennesker - oftes helt uten erfaring foran kamera i det hele tatt, så dette er ganske annerledes. Må og få legge til at jeg mener jo at med en flink fotograf som kan posere den som skal fotograferes - så kan omtrent alle se ut som en supermodell;)).

 Makup artisten in action. jeg passet på å fotograferer litt i pausene.

 Det var også morsomt å se at også motefotografer må jobbe seg frem til å finne "det riktige" lyset. En av de spørsmålene jeg oftest får som fotograf er "hva slags innstillinger bruker du". Og, da må jeg jo svare som sant er, at det kommer jo helt an på hva man skal fotografere. Jeg jobber helmanuellt på jobb, og alle opptak må tilpasses hver eneste gang.





 Et eller annet må sjekkes...
 Interfoto folka har de kuleste skjortene. Les teksten!!! LOVE IT!

 Her lurer de på om lyset henger som det skal oppi der. Arild som man treffer på Interfoto er en guru når det kommer til lys - og jeg vet at han bare blir glad om du kommer innom og spør om tips og råd. Han holder også kurs.
 Kristoffer forteller Pen-historia si.

 Jeg pleier også å vise kundene hvordan det ser ut underveis. Jeg syns det er en fin måte å bygge tillitt, og å faktisk sikre meg at det jeg lager i kamera ER det kunden har sett for seg og ønsker seg.



 Som du ser, så brøt solen inn igjennom takvinduenen på interfoto. Det var nok den som gjorde at jeg kunne få disse bildene som følger under her i det hele tatt. Det sto nemlig et par reflektorer på venstre side av modellen som reflekterte sollyset opp på henne.

















Ja, det ble jo noen. Ikke mine beste bilder kanskje, men jeg syns de ble litt kule, og så er det jo morsomt at jeg fikk dem til med lillekamera da. Det ER ikke kamera det kommer an på sier de...og de har kanskje rett....

Nå venter jeg på melding fra FotoCare - der Mr.5D er på service. Han hadde vondt i fokuspunktene sine, og måtte fikses litt. Det er VIKTIG å holde utstyret i orden. Det ble også såpass kostbart, at jeg nok må vente enda en liten stund med de objektivene som står på ønskelista. Men, da har jeg et friskt og raskt arbeidskamera nå når bryllupssesongen raser løs. Oh ja...Dersom du eller noe du kjenner skal gifte seg i år, og som ikke har funnet fotograf ennå, så har jeg noen få ledige datoer igjen. Kanksje nettopp deres. Hopp inn på www.fatmonkey.no for mer info

Smil fra Ann Sissel

Disclaimer: Jeg er IKKE sponset av hverken interfoto eller Olympus (i wish). men linken til bryllupsinformasjon er jo forsåvidt en slags reklamelink. 

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.