Min Thoughe Historie - Historien om et kamera som ble til tre...

12:10



Jeg kaller det en "yrkesskade", for jeg har nok flere kamerahus enn de fleste. Alt til sitt bruk sier jeg alltid. Dette kameraet skulle jeg egentlig ikke hatt, samtidig som det er eldgammelt men samtidig helt nytt. 

(HØ! Hva tenker hun med å si DET da? Hvordan går DET an da???). 

Joda, jeg har jo da vært "heldig og fått de to "mandagskameraene" de laget i disse produksjonene. Dette siste er mitt tredje Tough. Kanskje ikke den beste reklamen for et "uknuselig kamera", men jeg har hatt to av samme typen tidligere som begge sluttet å virke. Jeg HAR jo en tendens å få mandagsversjonene av duppeditter, så for meg var jo dette ingen overraskelse, og jeg tror nok det bare er jeg som har vært uheldig. For, det første tok inn vann da vi badet. Og det er jo litt upraktisk for et vanntett kamera. Da fikk jeg nytt på garantien (minnekortet overlevde forøvrig - de tåler det meste tror jeg - har hatt et som har vært i vaskemaskina også), og fikk en ny og oppgradert versjon som erstattning for det som ble ødelagt. Dette er det kameraet som er med på stranda, og på steder der jeg egentlig ikke tør å ha med de andre kamerahusene i frykt for at de skal bli ødelagte. Canonen fungerer for eksempel dårlig under vann (IKKE prøv!!!). Og, det er ikke alltid jeg syns det er greit å la telefonen til mange tusen ligge igjen på stranda når vi bader heller. 

Så, Over til min Tough-historie. Den første Toughen ble kjøpt da vi skulle på sydentur for første gang etter at mini var født - så det er jo lenge siden. Når det så gikk i stykker, fikk jeg en litt nyere variant i erstatning, som også har vært med på strandturer og badeferier, men så ville ikke det virke heller. Dette huset hadde en flapp som slo seg opp over linsa, men så slutta den å slå seg opp og ville bare henge på halv tolv. Hvordan det ble sånn, vet jeg ikke helt, for huset bodde mesteparten av tiden i en skuff, der det lå trygt og godt mellom turene (jeg bruker jo bare dette på slike turer der jeg ikke vil ha med de andre). Og, når jeg en dag skulle ha det med, så virket det ikke. Og, jeg fant jo ikke kvitteringen heller, så jeg trodde slaget var tapt. Det var long gone trodde jeg. 

Men, da vi skulle til Kypros i høst kom jeg igjen til å tenke på dette praktiske lille kameraet som nå bodde permanent i skuffen. Vi skulle jo så gjerne hatt et strandkamera å ha med oss. Men, det var uaktuellt å kjøpe et nytt et. Men, TENK om jeg kunne fått reparert det. Så fint det hadde vært! Så, jeg sendte en melding til Olympus, og spurte forsiktig om hvordan mulighetene for reperasjon ville være - ville det lønne seg, eller være helt bortkastet?

Jeg fikk en superhyggelig melding tilbake fra Olympus om at kameraet jo fortsatt var under garanti og at de jo såklart ville ordne opp. Haken var at jeg jo fortsatt ikke kunne finne kvitteringen, og den trengte de (naturlig nok!). Men, så kom jeg til å tenke på...da det forrige huset gikk i tykker, så husket jeg at butikken jeg handlet i da måtte sende inn kvittering og papirer til Olympus også da jeg fikk nytt erstattningskamera. Kunne det hende at de hadde saken i systemet sitt fortsatt?

Den hyggelige damen hos Olympus skulle sjekke, og jovisst, det hadde de. Så jeg fikk noen pappirer som måtte printes og legges ved det ødelagte kameraet, og så kunne jeg fortsatt sende inn på garantitiden. FLAX!!! Dette var vel ca. 4 uker før avreise, så jeg hadde jo egentlig ikke trodd at vi skulle rekke å få med kameraet dersom de fikk reparert det. Men, det fikk vi! Det gamle huset lot seg ikke reparere, så i stede dukket denne smukkasen opp rett før vi reiste. Kan ikke få skrytt nok av kundeservicen til Olympus her, og vi fikk hatt med oss kamera på snorkeltur og ved bassenget - Akkurat de stedene jeg normalt bare lar kamera ligge i safen, for er man i vannet er det vanskelig å passe på tingene på land, så da velger jeg å ikke ha med verdisaker dit.


Hvis du nå tenker - PÅ SNORKELTUR!!!??!!
Jepp! Dette kameraet er nemlig vanntett (sånn såfremt det ikke lekker da, men det skal det jo ikke;)). Så det har jeg med ut i vannet. Ganske kult faktisk! Og, det filmer. Så om man er på et eller annet eksotisk sted med mulighet for fin utsikt i vannet, så passer dette helt supert! Men, man MÅ huske å skylle det godt etter bruk i vannet. Det gjør jeg alltid!

Kameraet har selfiefunksjon også. Så selfies under vann er er fullt mulig!Man kan nemlig vippe skjermen helt opp, og det er til og med egen utløserknapp på forsiden for å lettere få til en fin selfie. Det er i grunn litt morsomt, for da får fotografen også blitt med på bildene :).

Vi hadde også med dette huset nå i vinterferien da vi var i skibakken. Kameraet tåler støt og siden det er vanntett, er det jo supert å ha i lomma i skibakken også. Jeg fikk filmet litt mens jeg sto nedover, og jeg fikk laget noen fine familieminner underveis. Jeg savner kanskje at dette kameraet ikke lagrer bilder i RAW, men det går helt greit. Det gjør de andre husene jeg har, og så lenge lysforholdene er fine, så blir det bra nok bilder til familiealbumet av dette.

Så, hva syns jeg da?
I forhold til det jeg er vant med (man blir ganske kresen når man er yrkesfotograf), så er jo bildekvaliteten på dette ikke i nærheten av de andre kamerahusene mine. MEN, det er godt nok! Og, det er bedre enn Iphonen (selv om den også, under riktige forhold, har blitt veldig god). Jeg får bare fotografert i jpg, men det går fint. Jeg redigerer bildene uansett i Lightroom. Oppskarping og kontrast for det meste. Det er utrolig praktisk å ha et kamera som tåler "alt". Og som derfor kan være med over alt. I vannet henger jeg bare stroppen rundt håndleddet, og så ligger det der og flyter. Ikkeno stress. På skitur ligger det i lomma, og jeg trenger ikke være redd for å ødelegge det om jeg skulle falle (som jo er veldig mye sannsynlig - jeg blir aldri noen racer ned bakkene, men jeg koser meg masse). Det kan ligge i veska, og er alltid med. Det er rett og slett praktisk!

Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt akkurat denne modellen om jeg skulle kjøpt dette huset i dag, da jeg vet at det har kommet et tilsvarende som gir RAW-filer, og jeg lurer på om ikke det også har touch-skjerm. Men, den første toughen ble kjøpt lenge før jeg visste at det var fotograf jeg skulle bli, og så har det jo lissom bare fornyet seg selv underveis. Og, som jeg alltid sier - det er jo ikke kamera det står på - det er jo fotografen. Nå skal det jo sies at utstyret HAR ganske mye å si, men alt til sitt bruk.

Jeg trenger jo ikke å dra med meg utstyr for 2-300.000 på ferie lissom. Det er jo helt unødvendig. Og denne lille råtassen er perfekt for sitt bruk - in action. Med over alt, der de andre blir for store eller for skjøre. Så, om du også er som meg, at du har et fint kamera, og en dyr telefon - som du egentlig ikke vil ha med på stranda eller i skibakken der det kan bli stjålet eller ødelagt, så er dette helt perfekt.

Jeg har laget noen bilder av tøffingen - denne gang fotografert med en Olympus Pen E-lp7.










Det glemte jeg nesten - dette kameraet har også Wifi. Sånn at du enkelt kan overføre bildene fra kamera til mobilden. Praktisk for blogging, instagram og facebook f.eks.

PS! Ikke sponset eller noe - bare veldig fornøyd, og syns det er morsomt å dele 

Hva slags kamera har du? Har du et som er med over alt, et som alltid ligger hjemme eller litt av begge deler?

Smil fra Ann Sissel 

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.