Sandy bay Beach Kypros - ferie alene med barn

15:59

 En gang i året reiser pappamannen her i huset på jakt. Høstjakta. Jeg sa på spøk en gang at det koster en sydentur for to - nemlig meg og lillemor. Det som er litt komisk, er jo at det har blitt en slags tradisjon av den lille spøken. For pappamannen var helt enig - såklart vi også skulle på tur. En super ordning der vi alle får oppfylt våre drømmer. (Vi jentene elsker å dorme ved bassenget og pappamannen som lett blir rastløs og egentlig trives best der det er litt kjøligere, får drive med sånne pappamanngreier). Og, så har man et helt år på å spare til en slik ferie.

Første gang jeg reiste alene med barn sånn var året før lillemor skulle begynne på skolen. Så da var vi ikke avhengig av å måtte reise i ferier og sånn, så da reiste vi i November. Denne gangen måtte vi forholde oss til skolens ferier, og landet på høstferien.

Jeg husker jeg var SÅ spent første gangen. Åssen skulle dette gå da? Alene med et barn under skolealder - i utlandet! Vi valgte safe og reiste til Tenerife. Jeg hadde funnet et hotell med all inclusive (det hadde jeg aldri prøvd før faktisk), og fant fort ut at DET var veldig lurt! Aldri noe mas med å finne mat, og vi var mette og utørste hele turen. Så det har vi lissom fortsatt med... i allefall en liten stund til.

  Vi fikk et lyst og trivelig rom, som er godt utstyrt dersom man ønsker å lage maten sin selv.

 Som overskriften sier, så handler denne artikkelen om Sandy Bay Beach på Kypros. Det er Ving sitt eget hotell - et Sunwinghotell. Dette var andre gang vi bodde på et sånt et, og det er flere gode grunner til at jeg velger sunwing når jeg reiser alene med barn.
1. De har all inclusive
2. De opplegg for de med matallergier (veldig praktisk for meg som ikke tåler gluten)
3. Alt er veldig tilrettelagt for at en bare skal kunne slappe av og ikke trenge å tenke så mye (det gjør jeg så mye til hverdags, så av og til er det greit å bare lugna ner lite).
4. Min opplevelse er at disse hotellene er veldig rene - det liker jeg.
5. Lollo & Bernie - disse søte maskotene som barna elsker. Min lille var også veldig opptatt av at hun ville ha show da vi dro til kypros. Og det hadde de her. Det minner litt om danskebåten, men er veldig underholdene - også for de voksne.


Så, det nermet seg høstferie, og sommerfuglene begynte å melde seg hos både stor og liten. Jeg hadde aldri vært på Kypros før, og var spent. Ikke minst på været - ville det holde? Vi reiste nemlig i høstferien (uke 40), og da er det egentlig ikke så kjempelett å finne destinasjoner med værgaranti. En av grunnene til at valget fallt på kypros denne gang, var nettopp det - det er ganske varmt og stabilt vær der fortsatt på denne tiden av året. Og, Kypros leverte denne gang. Stålene vær helt turen!


Så, opp i otta, for her snakker vi pysjamasfly! (Vi hadde booket oss inn på flyplasshotellet kvelden i forveien for å slippe å stresse i otta - DET kan anbefales på det varmeste!) Vi var heldige og skulle fly med Thomas Cook denne gangen. Det er en første for alt, og etter denne flyturen skjønte jeg jo at det er forskjell på fly og fly! Herlighet for en LUKSUS!!! Jeg hadde bestillt film på flyet i forkant. Må innrømme at jeg var noe usikker på hva det var jeg hadde bestillt, men dette var helt GENIALT! På hvert flysete var det nemlig en liten tv-skjerm. Her plugget man i sitt eget headset (eller man kunne kjøpe ombord dersom man ikke hadde med seg - jeg bare brukte handsfreen til iphonen), og kunne velge i masse nye tittler. Jeg endte opp med å se nesten to filmer på veien ned (og rakk siste del av den jeg ikke fikk sett ferdig på vei hjem igjen). Lillemor var også strålende fornøyd med dette, for det var et fint utvalg til barn også. Så flyturen gikk som en lek.


På dette hotellet har de såklate swinm-out rom, der man får tilgang på basseng rett fra hotellrommet. Man må riktignok dele dette med flere andre enheter, så helt privat blir det nok ikke. Vi hadde ikke det, for disse er ganske dyre, og helt ærlig er jeg ikke sikker på om jeg syns de er verdt prisen på dette hotellet. Vi hadde jo også all inclusive, så det var faktisk mer praktisk for oss å være med hovedbassengen, for det var rett i nærheten av pool-baren, der de hadde salater og drikke under dagen. Dette hotellet hadde også plenty med solsenger, så det var aldri noe stress å finne et fint sted i solen.



Det var tre resturanter på hotellet. I all inclusive pakken kunne vi spise buffet så mye vi ville, og en dag kunne vi spise a la carte. Vi gjorde det, men jeg syns det var litt dumt at lillemor ikke og fikk mat fra a´la carte menyen, men måtte inn i buffeten for å finne seg mat - føltes litt feil at mamma da skulle få servert fin mat og hun ikke fikk samme opplevelsen (hun elsker å gå på restaurant som hun selv sier). Men, vi koste oss likevel, og hun fikk smake på min mat i stede - så ble det lissom servering til begge to likevel.



Den maten vi spiste var generellt god syns jeg. De hadde godt utvalg i buffeten for den som kan spise alt, men for en allergiker ble det jo litt mer begrenset. Det er jeg jo vant med forsåvidt, men det jeg savnet på dette hotellet, som jeg var veldig fornøyd med på Sunwingen på Rohdos året før var merking av maten. På denne Sunwingen hadde de en ipad, der man kunne sjekke hva som inneholdt hva. Det var jo greit i og for seg, men det gjorde hele matgreia unødvendig komplisert. For, for det første måtte en ta runden å se hva som var i buffeten, så måtte en ta turen til ipaden for å se hva som kunne spises, og så måtte en jo huske det når en kom til bake til buffeten og skulle forsyne seg. Så, ipad er sikkert en god idé i teorien, men den fungerer dårlig i praksis.

Det var også et par dager der de hadde temaer som asiatisk og amerikansk, der det omtrent var gluten i all maten. Men, da fikk jeg faktisk velge meg noe fra A´la carte menyen i stede, så de laget glutenfritt til meg. Det er jo greit å vite dersom du tenker å reise hit, og har matallergier. Si i fra, så tilpasser de til deg.

Ellers kan jeg jo nevne at å spise på Sunwing buffetresturant er som å spise på IKEA på en lørdag (elller - sånn har det vært for oss på begge de stedene vi har besøkt i allefall). Ganske bråkete, litt kø, og litt masete. Men, maten var god, og jeg ville ikke byttet det bort uansett. Her hadde jeg i allefall kontroll på hva jeg spiste uten så mye mikkmakk - det er jo ikke sikkert det hadde vært like enkelt å spise ute.


Dette hotellet ligger nesten helt nede på stranden, og har helt supre bassenganlegg. Vi holdt oss stort sett i voksenbassenget og Lillemor knekte svømmekoden denne ferien. Vi var et par ganger på stranden også, men vi trives nok best ved bassenget. Det blir fort mye sant på alt på stranda. Det som var fint, var at man kunne spasere ned til stranden og ta en dukkert, og så bare gå opp til bassenget igjen. Oppe ved bassenget sto boken og håndklær relativt trygt, så vi slapp å holde øye med sakene våre på stranden mens vi badet. Man vet jo aldri - og når en reiser alene med barn sånn, så er det jo ingen igjen til å sitte på stranden for å passe på ting.




Jeg vil si at dette er et hotell som er veldig tilrettelagt for barn og barnefamilier. Masse aktiviteter for barna, og godt tilrettelagt på alle måter. Er litt usikker på om jeg ville reist hit uten barn, men det var veldig fint der, så kanskje?


Solsenger i massevis - ingen grunn til å stresse opp i otta for å få seng her i allefall!



Snacksbaren lå strategisk plassert mellom de to hovedbassengene og jeg fant man bla.a deilige salater, toast (for den som tåler brød), brus, vin, kaffe og vann.
















Det fantes eget trenigssenter og SPA-avdeling på hotellet, men det fikk vi aldri testet. Men så veldig fint ut det vi så. Spa-avdelingen hadde også eget basseng for de som benyttet seg av den.




Når man kom opp fra stranden fant man denne smarte fot-dusjen strategisk plassert rett innenfor porten. Så smart, så slipper man å dra sand inn på hele området.


Det lå en liten strandrestaurant rett utenfor hotellområdet, men den testet vi jo aldri da.








I miniland kunne barna leke og treffe Lollo & Bernie. Lillemor fikk en venninne på turen, og de benyttet seg ofte av miniland, når de ville trekke seg litt unna solen.


















Ved ankomst kom vi til en stor og luftig foaje med resepsjon. Her finner man også underholdningsscenen og buffetrestauranten.







Så, alt i alt hadde vi en fin ferie denne lille uken på Kypros. Vi spaserte også ned til sentrum (det tok en liten halvtime), og vi fikk sett oss rundt underveis. Jeg tenkte å skrive litt om Aya Napa i et eget innlegg etterhvert, så stay tuned!

Var dette innlegget nyttig på noe vis, legg gjerne igjen en kommentar i kommentrafeltet under her. Da blir jeg glad!

Smil fra Ann Sissel 

(PS! Jeg er ikke betalt eller sponset for å skrive dette, jeg bare syns det er hyggelig å dele. Reisen er betalt helt selv. Jeg søker og leser ofte selv hva andre syns om de forskjellige stedene når vi skal ut på tur, så det er alltid fint med slike artikkler)


You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.