Når sluttet jeg å se...

16:10

Vi er snart ferdig med dag 3 her på Nordic Light. Dette innlegget startet jeg på allerede dag 1, men kom lissom ikke i mål, så jeg lot det ligge litt.

Disse dagene...på en fotofestival...der foto ikke egentlig er det som står i fokus, men heller hvorfor man gjør det man gjør, eksistensielle spørsmål, gode samtaler, så ufattelig mange gode historier...som alle ender i et godt fotografi...Det handler om å SE. Ikke bare med øynene, men med hjertet. Når magefølelsen sier du skal trykke på utløseren. Når blodet bruser litt ekstra å årene, og motivet plutselig dukker opp foran øynene. For, dette er ikke for deg som vil lære å fotografere egentlig. For deg som er opptatt av utstyr og innstillinger (det spørsmålet får jeg ofte - "hvilke innstillinger bruker du"? Vel, det kommer jo helt an på hva man skal fotografere, hvilket lys man bruker, hva slags lys som er tilstede, hva slags uttrykk en vil ha...osv.) Det finnes ikke ET svar på akkurat det. Og, det blir her ganske klart at utstyret er sekundært...(Selv om verktøyet såklart spiller en rolle, så er det ikke DET som har fokus her).

Det handler om å SE. Og, allerede første dagen gikk det opp for meg at det har jeg sluttet med. Ikke når jeg jobber med kunder såklart. Men å lage meg mine egne små fotoprosjekter. Å gå på jakt etter motiver som passer inn. Som treffer mitt prosjekt. Som kanskje kan bli til noe mer...det har jeg visst helt glemt at jeg kunne.

Jeg skylder på tiden. Men, det er ikke det. For, man har egentlig aldri tid. Så, jeg setter meg et mål. Her og nå - jeg skal TA meg tid. Og, jeg skal ta meg tid til å se igjennom HARDISKER med eldre arbeider, og se hva jeg tenkte da. Kanskje jeg allerede har gull der? Hvem vet.

Det jeg VET er at jeg nå har gått rundt og kikket på utstillingene her. Og jeg vet at jeg har arbeider som er i samme gate som mange av disse...og jeg begynte med mine fotosafarier i sånn 2003 ca tror jeg...og jeg ANER ikke hva jeg har liggende. Men, jeg vet at jeg har prosjekter. Som ligger aldeles urørt. Kanskje de kan bli til noe. Om ikke annet en for meg selv. Så, det skal jeg TA meg tid til fremover.
Hvis du er fotograf. Er DU flink til å SE. Se verden rundt deg. Fange opp øyeblikkene. Se linjene og flatene som dukker opp. Plutselig. Og flyktig. En går forbi et motiv. En time etterpå er det borte. Lyset er annerledes. Det du så har blitt vekk. Det gjelder å gripe øyeblikket. Ta seg tid til å stoppe opp. Sanse. Fotografere. Fange. DET skal jeg bli bedre til igjen. 

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.