Barnebursdag - tips til koselig bursdagsfeiring der alle får være med

15:41


I helgen har det vært full fart her hos oss. Lillemor fikk feire sin 8-årsdag sammen med en venninne, og vi hadde fest for litt over 30 barn denne lørdagen i Mars. For å kunne invitere så mange barn på en gang trenger man litt større plass enn det vi har hjemme. Det er ikke bare plassen man trenger for å sitte å spise, men med så mange aktive kropper er det lurt med masse god tumleplass i tillegg. En annen ting er at med så mange barn bør man være flere voksenpersoner enn bare en mamma og en pappa. I år løste vi det med at vi leide det lokale ungdomshuset sammen med en venninne av lillemor og foreldrene hennes (som er venner av oss. Vi ble faktisk kjent da vi kom i samme barselgruppe og jeg er så takknemlig for å ha blitt kjent med så flotte mennesker <3). Vi deler på det som er felles og har med egne kaker. Veldig veldig praktisk. Og, det var greit med voksenpersoner til å passe på. 

På vårt ungdomshus kunne vi også leie inn DJ som kjørte i gang disko, og det var fint. Da kunne de som ville danse eller bare være der å høre på musikken. Og så hadde vi danskekonkurranse - sånn "frys"-variant, der de to siste som var igjen fikk en liten premie.


Jeg bakte cupcakes. MANGE cupcakes. Så mange at noen skal i fryseren faktisk. Lagde minivarianten, så hver cupcake er en liten munnfull. Veldig passe for barn, for min erfaring er at med de i normalstørrelse, så slikker de av toppingen, tar to biter og så ligger resten igjen - det blir for mye rett og slett. 



Jeg lager jo stort sett bare cupcakes som vi spiser her hjemme, så jeg har aldri vært nødt til å bekymre meg over frakt av disse søte små før. Det måtte jeg jo tenke på nå. På Jernia fant jeg disse søte brettene, så jeg kjøpte to (da holder det til 98 små kaker) - DET holder i massevis i allefall. Man må bare passe på at toppingen ikke er så høy på den som er underst, for da krasjer den i den øverste.


Vi var også heldige at daglivarebutikkene hadde satt i gang "smågodt"-krigen da vi skulle ut å handle, så i stede for disse godteposene barna ofte får med seg hjem når bursdagen er ferdig (jeg er i grunn ikke noe glad i den skikken jeg), laget vi en diger godteskål, der barna kunne få forsyne seg selv med det de likte best. Må få legge til - de spiste overraskende lite, og jeg tror at med at det sto fremme hele tiden, så var det ingen som stresset med å maule, for de kunne jo bare ta når de hadde lyst. Så, jeg skjønner at noen mener at man ikke har magemål når butikkene serverer sukkerbomber omtrent gratis nå før påske, men det ER jo ikke sånn at man trenger å 1. handle hele butikken 2. spise alt selv 3. spise alt på en gang. For vår del var det i allefall fint. Vi fikk en rimeligere godteskål enn antatt, og barna virket fornøyde.








Lillemor og Pappamannen hadde laget ferdig bunnene på regnbuekake, og jeg fikk æren av å pynte den. Tror jeg må lage et eget innlegg om denne kaken en dag, for den ble så fint. 


De andre hadde med seg bla.a Oreokake (SÅ lei meg for at jeg ikke kan spise denne (glutenalergien sier stopp der)) og marshmallows-snømenn. SÅ søte! 



Alt i alt en super feiring, og jeg er så glad for at vi fikk til å invitere hele klassen. Det vil nok ikke skje hvert år, men det var veldig koselig å ha nesten alle der. 

Smil fra Ann Sissel

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.