Planlegg middager for en hel uke - praktisk!

12:45


Hver lørdag, setter jeg meg ned med kokebøker, penn og papir. Her skal det planlegges måltider for hele den nye uken som kommer. Det er ikke alltid jeg er like flink, men jeg prøver. For, det er SÅ utrolig digg (og tidsbesparende) å ha alle ingredienser klar i skuffer og skap, og ikke minst å vite hva en skal ha til frokost, lunch og middag. Det er middagen som er strammest planlagt, for den krever oftest litt mer. Frokost og lunch skriver jeg opp forslag til hva vi kan ha, og så passer jeg på at vi har det vi trenger til akkurat det.

Jeg fant en sånn kjempepraktisk bok der en kan skrive ned alt som har med måltidene for en hel uke. Denne bruker jeg flittig, og den har en magnet på baksiden sånn at hele måltidsplanen kan henge på kjøleskapet hele uken, og alle vet hva som er til middag til enhver tid. (Et av de mest spurte spørsmålene her i huset er fra pappamannen: "Har du tenkt på noe til middag?". Jadda, det står på planen...Hihi! Og ja, det er nok mest jeg som står for middagskokkeleringen her i huset, ellers er jeg redd vi hadde levd på pytt i panne bare (IKKE min favoritt btw!!!)

Siden jeg ikke tåler gluten og må ha et glutenfritt kosthold, så lager jeg nesten all maten vår fra bunnen av. Det blir mye friske og ferske råvarer, og sånn sett ser jeg på diagnosen min som en aldri så liten velsignelse. Hvem kunne ant at det finnes SÅ mye god mat man kan lage, og det beste av alt - det er mye sunnere enn ferdigalternativene, vi har full kontroll over hva vi får i oss, og det tar faktisk ikke noe lenger tid enn posevariantene. DET er gull det!

Når jeg planlegger måltidene noterer jeg ned det vi skal ha hver enkelt dag, og hvor oppskriften finnes. Må den måten finner jeg fort frem til oppskriften når jeg trenger den, og det er system og orden, dersom pappamannen må ta over kokkeleringen en dag. Jeg bruker en helt fantastisk liten app som heter Wunderlist, der jeg skriver ned ukens handleliste. Så slipper jeg å glemme handlelappen hjemme når jeg drar på butikken, for appen bor såklart på mobilen, og den er jo stort sett alltid med.

Dette er både tidsbesparende, praktisk og økonomisk.
Vi sparer masse tid når vi slipper å dra i butikken hele tiden, og det er tidsbesparende (og veldig befriende) og ikke måtte gå rundt å lure på hva som skal være til middag hele tiden - nå er det jo allerede planlagt, og alt går mye raskere. Det er praktisk fordi alt ligger til rette for å lage akkurat dagens måltid, og mammadamen kan senke skuldrene og tenke på andre ting resten av tiden. Og, ikke minst det er økonomisk. For, er man på butikken en gang i uken, og holder seg til hanlelisten, så blir det jo ikke mange utenomkjøp, som det jo ofte blir dersom en bare "skal innom for noen småting".

Jeg syns det er så deilig å gjøre det på denne måten, og er så glad de ukene jeg får det til. For, det må sies. Jeg er ikke verdens mest strukturerte menneske på hjemmebane, og det hender det sklir ut litt. Men, bare jeg får tid til å holde på mine rutiner, så går det helst helt fint.

Håper du nå fikk litt lyst til å prøve det samme - jeg lover - det frigir SÅ mye tid du ellers ville brukt på både dette. Om du allerede gjør som meg, fortell gjerne om det i kommentarfeltet

Smil fra Ann Sissel ♥







You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

©Ann Sissel Holthe | cahsmereandcamera.blogspot.com. Drevet av Blogger.